DRiVE: Wie Intelligente Routenplanung den klimafreundlichen Straßengüterverkehr voranbringt / DRiVE: How Intelligent Route Planning is Advancing Climate-Friendly Road Freight Transport
- Die Zukunft des Straßengüterverkehrs soll emissionsfrei sein – doch Speditionen, die auf alternative Antriebe setzen, stehen vor einer großen Herausforderung: Trotz unzureichender Lade- und Tankinfrastruktur sowie langer Wartezeiten müssen sie Liefertermine einhalten und gleichzeitig mit Wettbewerbern konkurrieren, die weiterhin auf herkömmliche Fahrzeuge setzen. Dadurch gerät die Transformation ins Stocken, obwohl der Bedarf an klimafreundlichen Transportlösungen dringender ist denn je. In Deutschland erfolgen 85 Prozent der Landtransporte aufder Straße. Angesichts der ambitionierten Klimaziele der Bundesregierung ist eine Umstellung auf alternative Antriebe daher unumgänglich. Doch ohne eine Intelligente Infrastruktur bleibt die Umsetzung eine Herausforderung. Genau hier setzt das Forschungsprojekt DRivE an. In DRivE wurde eine datenbasierte Routenplanung entwickelt, die Logistikunternehmen den Umstieg auf alternative Fahrzeugantriebe erleichtert und den Weg für eine nachhaltige Zukunft ebnet.
- The future of road freight transport is expected to be emission-free – but haulage companies relying on alternative drive systems face a major challenge: despite inadequate charging and refueling infrastructure and long waiting times, they must meet delivery deadlines while competing with rivals who continue to use conventional vehicles. As a result, the transformation is stalling, even though the need for climate-friendly transportation solutions is more urgent than ever. In Germany, 85 percent of land-based transportation is conducted by road. Given the German government's ambitious climate targets, a transition to alternative drive systems is therefore inevitable. However, without intelligent infrastructure, implementation remains challenging. This is precisely where the DRivE research project comes in. DRivE has developed a data-driven route planning system thatfacilitates the transition to alternative vehicle drives for logistics companies and paves the way for a sustainable future.
Author: | Thorsten TheeuwenORCiD, Henrik CohnenORCiD |
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Parent Title (German): | UdZ – The Data-driven Enterprise |
Publisher: | FIR e. V. an der RWTH Aachen |
Place of publication: | Aachen |
Document Type: | Contribution to a Periodical |
Language: | Multiple languages |
Date of Publication (online): | 2025/04/02 |
Date of first Publication: | 2025/03/31 |
Release Date: | 2025/04/09 |
Tag: | 01; Alternative Antriebe; Co2-Reduktion; Datenbasierte Routenplanung; Intelligent transport concepts; Intelligente Transportlösungen; Nachhaltige Logistik; Straßengüterverkehr Alternative drive systems; Co2 reduction; Data-based route planning; Road freight transport; Sustainable logistics |
Volume: | 5 |
Issue: | 01 |
First Page: | 24 |
Last Page: | 28 |
Note: | Project Title: DRivE – Data-based route planning in road freight transport with different energy supply technologies Funding/Promoters: Bundesministerium für Digitales und Verkehr (BMDV), TÜV Rheinland Consulting GmbH Funding no.: 19FS2054A Duration: 01.05.2023 – 31.12.2024 Research Partner: Hammer Road Cargo GmbH & Co. KG, Maintrans Internationale Spedition GmbH, MANSIO GmbH, Park Your Truck GmbH, Production Engineering of E-Mobility Components (PEM), ZeKju GmbH Website: drive.fir.de |
Institute / Department: | FIR e. V. an der RWTH Aachen |
Dienstleistungsmanagement | |
Dewey Decimal Classification: | 6 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften / 62 Ingenieurwissenschaften |
Licence (German): | ![]() |