The Management of International Vocational Education and Training Networks Illustrated by the Example of Latin America
- This position paper provides a detailed analysis of the Vocational Education and Training (VET) networks in Latin America, highlighting key challenges and proposing adaptable solutions for improvement. Through an extensive literature review and interviews with key stakeholders, eight main challenges are identified, including the lack of a common legal framework, need for mutual recognition of qualifications, and rapid globalization with the onset of Industry 4.0. This paper underscores these as the most pressing issues. To address these challenges, the paper suggests a roadmap not designed as a one-size-fits-all solution but as a flexible framework that can be adapted to the unique contexts of different countries and regions. Key suggestions include embracing diversity by utilizing it as a strength and a resource, defining clear roles and responsibilities for efficient network operations, enhancing transparency through effective communication, establishing close collaboration with industry stakeholders, advocating for mutual recognition of qualifications across the region, and ensuring the adaptability of the network to current and future trends.The paper strongly recommends: 1) establishing a regional common legal framework for VET, 2) fostering mutual recognition of qualifications across countries, and 3) working closely with industry stakeholders to ensure that the VET curriculum remains relevant and adaptable to market needs. These recommendations are chiefly positioned within the areas of policy development, regional cooperation, and industry-academia collaboration. The paper showcases various real-life examples of successful VET initiatives worldwide, offering concrete demonstrations of the suggested pathways in action. The proposed solutions demand concerted efforts from all stakeholders, including government institutions, industry partners, educational establishments, and individuals. By implementing these strategies, VET networks can situate themselves advantageously to address the future challenges of vocational education and training, thereby making substantial contributions to Latin America‘s socio-economic development. This position paper comprehensively explores the VET landscape in Latin America. It offers a practical roadmap to enhance the resilience and effectiveness of VET networks in the region.
Author: | Karol Puscus |
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Publisher: | FIR e. V. an der RWTH Aachen |
Place of publication: | Aachen |
Document Type: | Working Paper |
Language: | English |
Date of Publication (online): | 2024/10/01 |
Date of first Publication: | 2024/10/01 |
Release Date: | 2024/10/31 |
Tag: | 02 International collaboration in VET; VET; VET internationalization; VET networks; VET standards; Vocational Education and Training |
Page Number: | 16 S. |
Note: | Laufzeit: 01.10.2021 – 31.07.2024 Förderkennzeichen: 01BE17029A Projekthomepage: y-mas.de Zuwendungsgeber: Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) Projektträger im DLR Förderhinweis: Das Verbundprojekt „Y-Mas“ wurde im Rahmen des Forschungsprogramms „Internationalisierung der Berufsbildung“ durch das Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) mit dem Kennzeichen 01BE17029A gefördert und vom Projektträger DLR betreut. Kernziel des Verbundprojekts „Y-Mas“ war es, ein nachhaltiges und vollumfängliches Weiterbildungsangebot für das spanischsprachige Lateinamerika im Bereich des industriellen Produktionsmanagements für Fachkräfte sowie mittlere und untere Führungskräfte in produzierenden Unternehmen zu schaffen. Y-Mas gleicht damit bestehende Schwächen in der regionalen Aus- und Weiterbildung zu diesem Thema aus und ergänzt diese mit bisher noch nicht verfügbaren Inhalten, beispielsweise rund um den Wandel zur Industrie 4.0. Ausgangssituation: Der stetig wachsende produzierende Sektor im spanischsprachigen Lateinamerika steht vor der Herausforderung, die mit der Digitalisierung einhergehenden Chancen zu nutzen und sich zu zentralen internationalen Produktionsstandorten weiterzuentwickeln. Dies kann allerdings nur gelingen, wenn die bisher wenig aufeinander abgestimmten heterogenen nationalen Aus- und Weiterbildungsangebote verstärkt an den Bedarfen der Unternehmen ausgerichtet werden und zudem eine verbesserte länderübergreifende Vernetzung der Akteure erreicht werden kann. Es gilt, konzertierte Weiterbildungsangebote, die zentrale Themen für die digitale Transformation in Weiterbildung und ggfs. Ausbildung adressieren, zu entwickeln. Lösungsweg: „Y-Mas“ bietet dezidierte Weiterbildungsangebote in den Bereichen Instandhaltung, ergonomische Arbeitsgestaltung, Anlaufmanagement und industrielle Logistik. Die Kurse werden in einem individuell konfigurierbaren Blended-Learning-Ansatz für den Zielmarkt entwickelt und vor Ort durchgeführt. Dabei liegt ein besonderer Schwerpunkt auf dem Aufbau eines breitenwirksamen länderübergreifenden Weiterbildungsnetzwerks, um die Synergiepotenziale von Anbietern sowie potenziellen Kunden deutlich besser heben zu können. Unter Führung des FIR e. V. an der RWTH Aachen leisten die Konsortialpartner MTM ASSOCIATION e. V. und PEM Motion GmbH mit den Projektergebnissen einen weiteren erfolgreichen Beitrag zur Internationalisierung deutscher Weiterbildungsangebote. Erwartetes Ergebnis und Nutzen für die Zielgruppe: Mit dem Angebot von „Y-Mas“ erwerben Fachkräfte und operative Führungskräfte ebenso wie Ausbilder im spanischsprachigen Lateinamerika wertvolle Kenntnisse und Fertigkeiten im Themenfeld des Produktionsmanagements und der aktiven und nachhaltigen Gestaltung der digitalen Transformation. Darüber hinaus wird das geplante Y-Mas-Netzwerk, bestehend aus Unternehmen, Industrieclustern, Verbänden, Regierungsorganisationen und Weiterbildungsanbietern, dabei unterstützen, Weiterbildungsangebote stärker an den Bedarfen der Unternehmen auszurichten sowie innovative Lernpfade für Unternehmen und deren Beschäftigte zu gestalten und umzusetzen. |
Note: | Funding information: Term: 01.10.2021 - 31.07.2024 Funding reference number: 01BE17029A Project homepage: y-mas.de Funding organization: Federal Ministry of Education and Research (BMBF) Project management organization at DLR The joint project “Y-Mas” was funded by the Federal Ministry of Education and Research (BMBF) as part of the research programme “Internationalization of Vocational Education and Training” with the reference 01BE17029A and supervised by the DLR project management agency. The core objective of the joint project “Y-Mas” was to create a sustainable and comprehensive range of further training courses for Spanish-speaking Latin America in the field of industrial production management for skilled workers and middle and lower-level managers in manufacturing companies. Y-Mas thus compensates for existing weaknesses in regional education and training on this topic and supplements these with content that is not yet available, for example on the transition to Industry 4.0. Initial situation: The steadily growing manufacturing sector in Spanish-speaking Latin America is facing the challenge of taking advantage of the opportunities presented by digitalization and developing into central international production locations. However, this can only succeed if the heterogeneous national training and further education offers, which have so far been poorly coordinated, are increasingly aligned with the needs of companies and if improved transnational networking of the players can also be achieved. The aim is to develop concerted continuing education programs that address key topics for the digital transformation in continuing education and, if necessary, training. Solution: “Y-Mas” offers dedicated training courses in the areas of maintenance, ergonomic work design, start-up management and industrial logistics. The courses are developed in an individually configurable blended learning approach for the target market and delivered on site. There is a particular focus on the development of a broadly effective transnational training network in order to significantly improve the synergy potential of providers and potential customers. Under the leadership of FIR e. V. at RWTH Aachen University, the consortium partners MTM ASSOCIATION e. V. and PEM Motion GmbH intend to make a further successful contribution to the internationalization of German further education offerings. Expected outcome and benefits for the target group: With the “Y-Mas” program, specialists and operational managers as well as trainers in Spanish-speaking Latin America will acquire valuable knowledge and skills in the field of production management and the active and sustainable shaping of digital transformation. In addition, the planned Y-Mas network, consisting of companies, industry clusters, associations, government organizations and training providers, will help to align training courses more closely with the needs of companies and to design and implement innovative learning paths for companies and their employees. |
Institute / Department: | FIR e. V. an der RWTH Aachen |
Business Transformation | |
Dewey Decimal Classification: | 6 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften |
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